Header image

השואה

מעט חומר רקע

    העסק המשפחתי של סבי נלקח מהם. סבי היה רופא מנתח, ונאסר עליו לטפל בחולים, מלבד אנשים יהודים שלא יכלו לשלם. ביתו של סבי הוחרם על ידי האס-אס, והותר להם לגור במסדרון בשעות היום, ובבית הכלא בשעות הלילה. סבי נאסר בגלל היותו יהודי פעמים מספר, והמשפחה נאלצה לשלם כדי לשחררו מהכלא. סבי וסבתי הועלו על הרכבת לאושוויץ, ומאז לא נודעו עקבותיהם.

    רבים מכם הקוראים את סדרת ההצהרות הקצרה הזו יכולים לקשרן לסיפורים במשפחותיכם. רבים מכם גם יודעים שמספר סיפורי הזוועה שקרו משנת 1933 עד לסיום מלחמת העולם השניה הוא כה רב עבור כל משפחה, עד כי הדף לא יוכל להכילם.

    השואה היא הרדיפה הקשה ביותר של עמנו בעידן המודרני – קשה אף מהפוגרומים, האינקוויזיציה ומסעות הצלב. והשואה וכל יתר הרדיפות מעלות מספר שאלות עמוקות:

  1. מדוע הסבל קיים?

  2. אם הקדוש ברוך הוא כל יכול, ואם באמת אכפת לו מאתנו, כיצד הוא יכול להתיר לכל זאת לקרות?

  3. אם, אולי, הקדוש ברוך הוא חשב שהוריי או סביי וסבותיי היו אשמים בהפרת מצוות, מהי אשמתם של אחיי/אחיותיי הקטנים וכדו' אם היו אך ילדים?

  4. מדוע קורה כל זאת לעם היהודי?

  5. האם יש מרפא כלשהו לסבל השואה?

  6. האם ישנם לקחים שאנו יכולים ללמוד מן השואה?

מדוע הסבל קיים?

את השאלה הזו זעקו רבים. זו שאלה עליה, מבחינות רבות, לא ניתן לענות באופן מספק. נאמר לנו בדברים כ"ט: כ"ח, שישנם דברים אשר הם בחזקת "ידע נסתר" השייך לקדוש ברוך הוא.

הַנִסְתָרֹת ה' אֱלֹקֵינו וְהַנִגְלֹת לָנו ולְבָנֵינו עַד עוֹלָם לַעֲשוֹת אֶת כָל דִבְרֵי הַתוֹרָה הַזֹאת:

האם משמעות הפסוק היא שאסור לנו לשאול, ועלינו רק לקיים את התורה? אינני סבור כך. אך הפסוק כן אומר לנו שישנן כמה תשובות עמוקות אותן איננו יכולים להבין לגמרי בעולם הזה. אנו יכולים לבחון את התנ"ך כדי לראות אילו נקודות השקפה גילה לנו הקדוש ברוך הוא. דבר זה הוא חשוב משום ששמירת חלק מהתורה בלבנו יכולה להיות קשה אם אנו עדיין מתמודדים עם הטראומה של מצב זה.

הבה נבחן כמה מן הנושאים הללו. הגישה הראשונה שלנו היא לבחון את הסבל והרֶשע באופן כללי. אחרי הכל, בעוד השואה היא הקרובה ביותר אלינו, וייתכן כי זהו רֶשע מדרגה שהעולם לא חווה קודם לכן, ההיסטוריה מכילה מעשי טבח נוראים אחרים שנעשו לעמים אחרים. רק בשנים האחרונות חזינו ברצח-עם שביצעו הסרבים בבוסניה, 800,000 תושבי רואנדה (רובם ככולם בני השבט טוטסי) נטבחו על ידי בני השבט הוטו בטווח של מאה ימים. פוגרומים קטנים יותר ממשיכים להתרחש ברחבי העולם מאינדונזיה לאמריקה, מאפריקה לאירופה. מה יש באדם המתיר לו (או לה) לבצע מעשי רֶשע שכאלה? הבה נבחן שוב את השואה. אנו יודעים שמרבית הגרמנים לא היוו את הגרעין הקשה של הנאצים, אך עם זאת, הרוב המכריע של הגרמנים התיר את הפוגרום הנאצי ואף עודד אותו. מה יש בלב האדם (והאישה) שגורם להם לא לקום להגנת הצדקה כאשר הם יכולים לעשות זאת? (ולאחר מכן להכחיש זאת!)

הנביא ירמיהו אמר זאת בפרק י"ז: ט'

עָקֹב הַלֵב מִכֹל וְאָנֻש הוא מִי יֵדָעֶנו:

אולי מסיבה זו אמר דוד המלך:

הֵן בְעָווֹן חוֹלָלְתִי ובְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִי:

תהלים נ"א: ז'

...לאחר שנאף וארגן את הרצח של חייל נאמן.

כיצד יכול רוע שכזה לשכון בלב אדם אשר, על פי רוב, היה מנהיג צדיק בישראל? אין אדם אחד בתנ"ך שהוא צדיק תמים, ואת זאת אומר שלמה המלך בקהלת ז': ט':

כִי אָדָם אֵין צַדִיק בָאָרֶץ אֲשֶר יַעֲשֶה טוֹב וְלֹא יֶחֱטָא:

חוסר הצדקה בחיינו מסביר את הסכסוכים למיניהם שיכולים להתקיים בינינו לבין רעינו. קח לדוגמא את המאבק בבית הכנסת שבוויליאמסבורג לפני כמה שנים. כיצד יכל הדבר להתרחש? כיצד אנו יכולים לומר או לכתוב דברים כה איומים אודות הזולת כדוגמת הדברים אשר מפורסמים לעתים קרובות?

ירמיהו, דוד המלך ושלמה המלך מספרים לנו שהבעיה נמצאת בלבנו, ואנו אך משלים את עצמנו אם אנו מעמידים פנים שאיננו מסוגלים לחטוא. לעתים קרובות אנו זקוקים לכוח שהוא מעבר לכוחנו כדי להתנגד לחטא כראוי.

אנו, בני האדם, נוצלנו, שוב ושוב, עם מלוא שיתוף הפעולה הפעיל שלנו, על מנת להביא רֶשע אל העולם ולא לשקף את הקדוש ברוך הוא כפי שנצטווינו.

אך כאן אנו מגיעים לנקודה הבאה. הסבל והרֶשע משקפים דבר מה מעבר לחוסר ציות האדם. כאשר אנו בוחנים את היטלר ואנשים כמותו, כאשר אנו בוחנים את שיעור הזוועות ואת פרטיהן, אנו מוצאים משהו אותו ניתן לתאר אך ורק כרֶשע. התכניות והמעשים המחושבים הללו אינם רק "לא-צודקים" דֿ הם מרושעים באופן פעיל. רֶשע אמיתי אכן קיים, והוא הפכו של הקדוש ברוך הוא. אנו מוצאים בתנ"ך כי מקור הרֶשע האמיתי הזה הוא השטן. המשמעות המילולית של השם היא "מקטרג" או "אויב". דמות זו היא אויבו של הקדוש ברוך הוא, והוא עושה הכל כדי להלחם נגד רצונו של ריבונו של עולם. למרבה המזל, ריבונו של עולם הוא הרבה יותר חזק, אך אנו מוצאים בסיפורו של איוב שהשטן חזק יותר מבני האדם. כלומר, בני האדם אשר לא מכניעים עצמם לחלוטין לרצון הקדוש ברוך הוא, במזיד או בשוגג, הופכים לכלים של רֶשע אמיתי. ואת זאת אנו מוצאים בשואה. הגויים הצדיקים הללו שסיכנו את עצמם כל כך וקמו נגד הרֶשע היו, על פי רוב, אנשים ששמו את האמונה והביטחון בקדוש ברוך הוא לפני רווחתם האישית. (אנשים כקורי טן בום מהולנד, אשר חיברה את הספר "המחבוא").

אם כך, התשובה החלקית הראשונה שלנו היא שהסבל קיים בגלל הרֶשע הפעיל של השטן והשפעתו דרכנו דֿ בני האדם הבלתי מושלמים. קהלת מספר לנו כי אין אדם שהוא צדיק כל הזמן, ולפיכך, עד כמה שזה נשמע מזעזע, במידה כלשהי כולנו מסוגלים לקחת חלק ברֶשע הזה.

האם ישנה דרך עבורנו להימנע מלחיות במצב שכזה? ובכן, בתחילת ספר בראשית אנו רואים כיצד אדם וחווה המרו את פי הקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך אבדו את הקשר האינטימי שלהם אתו ואת האלמוות שלהם. השטן, בדמות נחש, הוא שעודד את חוסר הציות שלהם. כתוצאה מכך, אדם, חווה וכל צאצאיהם (אנחנו) נשפטו לחיים כבני תמותה, חיים של קושי ושל ריחוק חלקי מריבונו של עולם. מסיבה זו כמה מהקטעים המזכירים את השטן הם כה מעניינים. הבה נבחן את הנביא זכריהו פרק ג', לדוגמא:

וַיַרְאֵנִי אֶת יְהוֹשֻעַ הַכֹהֵן הַגָדוֹל עֹמֵד לִפְנֵי מַלְאַךְ ה' וְהַשָטָן עֹמֵד עַל יְמִינוֹ לְשִטְנוֹ: וַיֹאמֶר ה' אֶל הַשָטָן יִגְעַר ה' בְךָ הַשָטָן וְיִגְעַר ה' בְךָ הַבֹחֵר בִירושָלִָם הֲלוֹא זֶה אוד מֻצָל מֵאֵש: וִיהוֹשֻעַ הָיָה לָבֻש בְגָדִים צוֹאִים וְעֹמֵד לִפְנֵי הַמַלְאָךְ: וַיַעַן וַיֹאמֶר אֶל הָעֹמְדִים לְפָנָיו לֵאמֹר הָסִירו הַבְגָדִים הַצֹאִים מֵעָלָיו וַיֹאמֶר אֵלָיו רְאֵה הֶעֱבַרְתִי מֵעָלֶיךָ עֲוֹנֶךָ וְהַלְבֵש אֹתְךָ מַחֲלָצוֹת: וָאֹמַר יָשִימו צָנִיף טָהוֹר עַל רֹאשוֹ וַיָשִימו הַצָנִיף הַטָהוֹר עַל רֹאשוֹ וַיַלְבִשֻהו בְגָדִים ומַלְאַךְ ה' עֹמֵד: וַיָעַד מַלְאַךְ ה' בִיהוֹשֻעַ לֵאמֹר: כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת אִם בִדְרָכַי תֵלֵךְ וְאִם אֶת מִשְמַרְתִי תִשְמֹר וְגַם אַתָה תָדִין אֶת בֵיתִי וְגַם תִשְמֹר אֶת חֲצֵרָי וְנָתַתִי לְךָ מַהְלְכִים בֵין הָעֹמְדִים הָאֵלֶה: שְמַע נָא יְהוֹשֻעַ הַכֹהֵן הַגָדוֹל אַתָה וְרֵעֶיךָ הַיֹשְבִים לְפָנֶיךָ כִי אַנְשֵי מוֹפֵת הֵמָה כִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת עַבְדִי צֶמַח: כִי הִנֵה הָאֶבֶן אֲשֶר נָתַתִי לִפְנֵי יְהוֹשֻעַ עַל אֶבֶן אַחַת שִבְעָה עֵינָיִם הִנְנִי מְפַתֵחַ פִתֻחָה נְאֻם ה' צְבָאוֹת ומַשְתִי אֶת עֲוֹן הָאָרֶץ הַהִיא בְיוֹם אֶחָד: בַיוֹם הַהוא נְאֻם יְהֹוָה צְבָאוֹת תִקְרְאו אִיש לְרֵעֵהו אֶל תַחַת גֶפֶן וְאֶל תַחַת תְאֵנָה:

כאן אנו רואים את הכהן הגדול, יהושע, מייצג את העם לפני הקדוש ברוך הוא בבגדים צואים (המסמלים את החטא). אך ריבונו של עולם דואג לכך שיהושע יקבל בגדים לבנים דֿ כפרה. לאחר מכן הוא אומר שזוהי דוגמא של מישהו העתיד לבוא דֿ "עבדי צמח" דֿ המשיח. אנו רואים תמונה כיצד, באמצעות המשיח ככהן הגדול, יכולים בגדינו הצואים להפוך ללבנים. פסוק זה אף אומר כי חטאינו יוסרו כך ביום אחד!

מדוע הסבל קיים? במובן אחד, מדובר במסתורין, אך במובן אחר, זוהי התוצאה ההגיונית של הבחירה שלנו, בני האדם, להתרחק מהקדוש ברוך הוא. אצל אבותינו הקדמוניים דֿ אדם וחוה, אנו רואים את התוצאות. העולם השתנה ממקום שכולו ברכה ומערכת יחסים עם ריבונו של עולם למקום של צרה ומוות.

אם הקדוש ברוך הוא כל יכול, ואם באמת אכפת לו מאתנו, כיצד הוא יכול להתיר לכל זאת לקרות?

זוהי השאלה ההגיונית הבאה. ושוב, איננו יכולים להתיימר לרדת לסוף דעתו של הקדוש ברוך הוא. להלן מספר מחשבות על הנושא:

הבה נשאל מספר שאלות בתור התחלה. מדוע התיר הקדוש ברוך הוא לדוד המלך לרצוח אדם ולנאוף? מדוע התיר הקדוש ברוך הוא לבן שילדה לו בת שבע למות? האם ריבונו של עולם לא אהב את הילד? האם ריבונו של עולם לא אהב את אוריה? מה בדבר משה רבנו? כיצד התיר לו הקדוש ברוך הוא להכות על הסלע ובכך להפסיד את הכניסה לארץ ישראל?

ראשית, הקדוש ברוך הוא נותן לנו הוכחות רבות בתנ"ך לכך שאהב את משה רבנו ואת דוד המלך ודאג להם. ברם, משום היותו מושלם, אין הוא יכול להתפשר אפילו בשביל משה רבנו ודוד המלך. כאשר הם חוטאים, ישנן תוצאות אפילו עבורם. אל לכך לגרום לנו לפקפק באהבתו של ריבונו של עולם, אדרבא, אנו צריכים לחוש בטחון רב יותר באהבתו, משום שאנו יכולים לסמוך על אמות המידה ועל העקביות שלו. אם היינו חיים בעולם בו יכלו רוצחים סדרתיים לעשות כאוות נפשם מבלי לשאת בתוצאות, כולנו היינו חיים בפחד בבתינו מאחורי דלתות נעולות. העובדה שקיימות תוצאות למעשי רֶשע, כגון רצח, הופכת את החברה לבטוחה יותר עבורנו. בדוגמאות אלה של משה רבנו ודוד המלך אנו נוכחים שהקדוש ברוך הוא לא ישנה את אמות המידה הקבועות שלו דֿ אפילו עבור צדיקים גדולים. דבר זה צריך לגרום לנו לחוש בטחון רב, משום שהוא מוכיח גם שאכפת לו ממה שקורה לאדם הקטן כמו גם למלך ולנביא.

שנית, הקדוש ברוך הוא ברא אותנו בצלמו (ראה בראשית א': כ"ז). חלק מזה היא יכולת קבלת ההחלטות דֿ או הבחירה. הדרך היחידה עבור ריבונו של עולם לשנות זאת היא לא ליצור אותנו בצלמו, אלא להפכנו לרובוטים. הקדוש ברוך הוא בנאמנותו שומר על החופש שהוא נתן לנו, אפילו אם הדבר גורם לו כאב רב.

התנ"ך מספר לנו כמה הקדוש ברוך הוא אוהב אותנו, אך גם כיצד אנו, בהתרחקנו ממנו, ואפילו בהריגת נביאיו, גרמנו לו ולנו לכאב (ראה לדוגמא דברים ל"ב).

אם נבחן את ההיסטוריה שלנו בכללותה, ניווכח בדבר הבא: כאשר אנו מתרחקים מהקדוש ברוך הוא, אנו לא מקבלים ממנו את העונש עבור החטא באופן מידי. תחת זאת, ניתנת לנו האפשרות לחזור בתשובה ולשוב אליו, (בדרך כלל נדרש גם קרבן בשביל כפרה). הבה נשתמש שוב בדוגמא של דוד המלך. הקדוש ברוך הוא לא הרג אותו מייד לאחר שחטא, אלא התיר לו את האפשרות לחזור תחילה בתשובה. בתקופה ההיא בחייו, היה לבו של דוד המלך כבד מכדי להבחין בחטאו, לכן, שלח הקדוש ברוך הוא את נתן הנביא כדוברו, על מנת לעזור לדוד המלך להבחין בחטאו (ראה שמואל ב': י"ב). עם הזמן שניתן לדוד המלך לשם חזרה בתשובה מהניאוף, עם זאת, ניתן לו גם החופש להרוג את אוריה. קיים כאן מתח עצום. אם הקדוש ברוך הוא מעכב את המשפט לטווח זמן שדיו עבורנו לחזור בתשובה, אזי קיימת גם האפשרות שננצל את הזמן הזה לעשיית מעשה גרוע אף יותר. אך מי מאתנו רוצה לוותר על האפשרות לחזור בתשובה ולהיכתב בספר החיים בעולם הבא?

אך, ישנה בשורה טובה. התנ"ך מראה לנו שבעוד שאנו מצווים לחיות למען הקדוש ברוך הוא בעולם הזה, ישנו העולם הבא. וכפי שציינו קודם לכן, קטעים כגון דניאל י"ב: ב' מראים לנו שבעולם הבא לא יהיה עוד סבל עבור אלה שנמצאים עם הקדוש ברוך הוא. העולם יעמוד למשפט אחרון ונצחי, והרשעים יורחקו לנצח מהנוכחות של ריבונו של עולם ושל אלו מאתנו הכתובים בספר החיים. הנצח הוא החשוב באמת. החיים האלה הם כרגע לעומת הנצח.

הבשורה הטובה הנוספת היא זו. הקדוש ברוך הוא יודע שמשום חטאינו, העולם שלנו במצב רע ואנשים עושים מעשי רֶשע, והוא מבטיח להיות אתנו בזמן שאנו נאבקים עם הסבל. ראה פסוקים כגון ישעיהו מ"ג: א'-ה'. שים לב שלא נאמר: "אם תעבר במים..." אלא: "כי תעבר במים..." אני גיליתי כי אכן נכון הדבר, אף על פי שלעתים נדרש זמן כדי להיווכח בזאת.

(אם ברצונך לצפות בדי-וי-די או בקלטת וידאו המספרת את סיפורי החיים של שבעה אנשים אשר חוו את השואה והבינו זאת הקש כאן )

אם, אולי, הקדוש ברוך הוא חשב שהוריי או סביי וסבותיי היו אשמים בהפרת מצוות, מהי אשמתם של אחיי/אחיותיי הקטנים וכדו' אם היו אך ילדים

כבר נוכחנו שאין אדם שהוא תמים. על פי אמות המידה של הקדוש ברוך הוא, כולנו ראויים לאותו גורל, יהיה הוא אשר יהיה. לפיכך, אין זה תואם את צדקו לומר שאלו שמתו בשואה היו יותר אשמים מאלו שניצלו. גם ראינו כבר שהשואה, ככל זוועה אחרת, היא תוצאה של רֶשע פעיל בעולם ושל השפעת השטן על אלו שלא מכניעים את חייהם לחלוטין לקדוש ברוך הוא.

אנו יכולים להרחיב שאלה זו. מה בדבר אדם שנולד נכה? האם הוא חטא? האם הוריו חטאו? כיצד ילד זה נולד נכה, ואילו ילד אחר ניצל?

שוב, אין לנו תשובות מלאות לסבל, אך אנו יכולים לומר בוודאות שהקדוש ברוך הוא נותן לנו הוכחה שהסבל אינו בהכרח תוצאה של חטא אישי או חטא של ההורים. ברם, אם אנו מתכוונים לחטוא, אנו יכולים רק לצפות לתוצאות הכתובות בתורה. זהו חסדו של ריבונו של עולם אם אותן תוצאות מאחרות לבוא ולנו ניתנת ההזדמנות לחזור בתשובה ולשוב אליו.

הבה נבחן את השאלה הנוגעת לאנשים שנולדו נכים, או לילדים שמתו בשואה. ראשית, עלינו להכיר את הפסוק בדברים כ"ט: כ"ח, המכריז כי לא נדע את כל הסיבות. הנטייה הטבעית שלנו כאשר אנו מתמודדים עם טרגדיות ואתגרים שכאלה היא לזעוק "מדוע?" ייתכן שלעולם לא נמצא את כל "התשובות", אך אנו יכולים לשאוב נחמה מהידיעה שריבונו של עולם קרוב אלינו כדי לעזור לנו להתגבר על הבלתי אפשרי באופן שהוא מעל ומעבר לכל דמיון, אם נשאר קרובים אליו. ראינו כמה פסוקים בישעיהו המצהירים זאת. הנה כמה פסוקים נוספים מהתנ"ך:

כִי אֵל רַחום יְהֹוָה אֱלֹקֶיךָ לֹא יַרְפְךָ וְלֹא יַשְחִיתֶךָ וְלֹא יִשְכַח אֶת בְרִית אֲבֹתֶיךָ אֲשֶר נִשְבַע לָהֶם:

דברים ד': ל"א

ה' יִגְמֹר בַעֲדִי ה' חַסְדְךָ לְעוֹלָם מַעֲשֵי יָדֶיךָ אַל תֶרֶף:

תהלים קל"ח: ח'

יֵצֶר סָמוךְ תִצֹר שָלוֹם שָלוֹם כִי בְךָ בָטוחַ:

ישעיהו כ"ו: ג'

אך אין מדובר בהישרדות גרידא. ישוע הכריז הכרזה מדהימה כאשר נשאל כך.

"ויהי בעברו וירא איש והוא עור מיום הולדו: וישאלו אתו תלמידיו לאמר רבי מי החטא הוא או ילדיו כי נולד עור: ויען ישוע לא הוא חטא ולא יולדיו אך למען יגלו־בו מעללי־אל:"

יוחנן ט': 3-1

כאילו העולם הוכנס להילוך אחורי כאשר אדם וחוה המרו את פי הקדוש ברוך הוא. דבר אינו מושלם והכל גוסס. אך הקדוש ברוך הוא מבטיח שכאשר אנו עומדים בפני אתגרים קשים, הוא יכול להציל את המצב כדי להראות את גדולתו הרבה, וכדי לתת לנו שלום וסיפוק אמיתיים בחיינו עלי אדמות. מעבר לכך, יש לו מטרה עבורנו שיכולה להביא לו כבוד בדרך כזו שידובר בה, לעתים לדורות רבים.

מדוע קורה כל זאת לעם היהודי?

גם שאלה זו אינה קלה. כבר הגענו למסקנה שגם עמים אחרים סבלו רדיפות וזוועות קשות לאורך ההיסטוריה, ואף ממשיכים לסבול כיום. ברם, בהביטנו על ההיסטוריה בכללותה, אכן נדמה כי העם היהודי סבל ממספר עצום של התקפות. אולי לאור ההיסטוריה הזו, עלינו לשאול שאלה אחרת:

"כיצד שרד העם היהודי כאשר אימפריות שלמות נכחדו?"

זוהי שאלה מאד מעניינת. כבר הגענו למסקנה שהמוות וההרס הם חלק מהעולם הנופל שלנו, ומעללי השטן. המוות וההרס התרחשו בכל מקום בעולם, לרוב באמצעות בני אדם אחרים. שקול את נבואת דניאל אודות האימפריות השונות שתכבושנה זו את זו דֿ הבבלים, לאחר מכן הפרסים, ואז היוונים, ולבסוף האימפריה הרומית. אם נבחן בספר בראשית נמצא אימפריה בשם האימפריה החיתית. עד לפני מאה שנים לערך, ניסו מלומדים חילוניים להשתמש בעדויות התנכיות הללו על מנת להוכיח כי התנ"ך אינו אמיתי! כיצד? משום שהאימפריה החיתית מתוארת כאימפריה כה חזקה, הם היו משוכנעים שהארכיאולוגים היו כבר צריכים למצוא עדויות כל שהן לקיומה. אך לבסוף מצאו ארכיאולוגים עדויות רבות שאכן האימפריה החיתית התקיימה, והתנ"ך שוב הוכח כנכון ואמיתי.

מה אנו לומדים מכך? אנו לומדים שאימפריה גדולה מאד נעלמה ללא עקבות במשך מאות רבות, אך עם ישראל הקטן נותר למרות כל ההתקפות של עמלק, סנחריב, המן, אנטיוכוס, ועד לעידן המודרני של סטלין, היטלר והחמס. האימפריה הבבלית נהרסה, האימפריה היוונית נהרסה, האימפריה הרומית נהרסה, אולם עם ישראל הקטן עדיין קיים. אנו רואים כאן בוודאות את יד הקדוש ברוך הוא המשמרת אותנו.

עתה, ישנם האומרים שהסיבה שאנו עדיין קיימים היא הרבנים, אך אין ספק שזו אינה האמת לאמיתה. רק הרהר בברית המועצות לשעבר כדוגמא. במשך שבעים שנה הייתה הפעילות הדתית כה מועטה, אך עם זאת, העם היהודי עדיין שרד. נדמה כי הקדוש ברוך הוא משמר "שארית" כפי שהבטיח.

וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְלִשִית בָאֵש וצְרַפְתִים כִצְרֹף אֶת הַכֶסֶף ובְחַנְתִים כִבְחֹן אֶת הַזָהָב הוא יִקְרָא בִשְמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִי עַמִי הוא וְהוא יֹאמַר ה' אֱלֹקָי:

זכריה י"ג: ט'

הקדוש ברוך הוא מפגין לעתים קרובות את כוחו העז ביותר כאשר הוא עומד מול ההתנגדות העזה ביותר. לדוגמא, מיד לאחר ניסיונו של היטלר להכחיד את העם היהודי אנו רואים מספר שלא היה כמותו של יהודים חי בירושלים. אך אין זה הכל...

בחודש ניסן אנו חוגגים את חג הפסח. חג הפסח מזכיר לנו את הזמן בו הוביל משה רבנו את עמנו אל מחוץ לארץ העבדות. הבה נבחן כמה דברים אודות משה. ראשית, בתחילת ספר שמות אנו מוצאים שפרעה ניסה להשמיד כל זכר יהודי מבן שנתיים ומטה. אך בזמן שפרעה, תחת השפעת השטן, ניסה להשמיד את עם ישראל, הקדוש ברוך הוא גרם לגואל להיוולד ממש מתחת לאפו של פרעה. לא רק שמשה רבנו היה מוגן, הוא גם גר בבית פרעה עצמו, ולאמו הותר לגדל אותו! נאמר כי אין זמן בו כוחו של הקדוש ברוך הוא כה ברור כבזמן בו אנשי רֶשע, בניסיונם להשיג את מאוויי לבם, מסייעים תחת זאת למימוש תכניתו של הקדוש ברוך הוא.

לאחר מכן, עם זאת, נאלץ משה רבנו לברוח בגלל התנגדות, לא רק מצד המצרים אלא גם מצד אנשים מתוך עם ישראל (שמות ב': י"ג-ט"ו). ואז, 034 שנה לערך לאחר הזמן המתועד האחרון בו דיבר הקדוש ברוך הוא עם אי מי, אנו רואים אותו מדבר אל הנביא, משה רבנו, בפרק ג'. הקדוש ברוך הוא בוחר במשה רבנו כנביא, וכאדם שיוציא את עם ישראל מעבדות בזמן של התנגדות אמיתית. משה רבנו נשמר בזמן הטבח של כל הבנים הזכרים. ואז, בדברים י"ח: י"ח-י"ט, ריבונו של עולם אומר למשה רבנו:

נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶרֶב אֲחֵיהֶם כָמוֹךָ וְנָתַתִי דְבָרַי בְפִיו וְדִבֶר אֲלֵיהֶם אֵת כָל אֲשֶר אֲצַוֶנו: וְהָיָה הָאִיש אֲשֶר לֹא יִשְמַע אֶל דְבָרַי אֲשֶר יְדַבֵר בִשְמִי אָנֹכִי אֶדְרש מֵעִמוֹ:

הרהר בקווי הדמיון בין אירוע זה לבין מה שהתרחש 034 שנה לערך אחרי הנביא מלאכי דֿ הזמן המתועד האחרון בו דיבר הקדוש ברוך הוא בתנ"ך. בעת ההיא, הורדוס ציווה להרוג את כל הבנים מבני שנתיים ומטה בבית לחם, עיר דוד. בכך התמלאה נבואת ירמיהו שאמר:

כֹה אָמַר ה' קוֹל בְרָמָה נִשְמָע נְהִי בְכִי תַמְרורִים רָחֵל מְבַכָה עַל בָנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָחֵם עַל בָנֶיהָ כִי אֵינֶנו:

ירמיהו ל"א: י"ד

למרות זאת, נביא אחד שרד, למעשה, על ידי כך שנלקח למצרים (זכור את חג הפסח). ואז, חזר הנביא לישראל, וכמשה רבנו חווה התנגדות מצד הגויים וגם מצד ישראל. כמשה רבנו, הוא נבחר להוציא את העם מעבדות לחרות. כמשה רבנו, הקדוש ברוך הוא כרת אתו ברית. ברית זאת מוזכרת בפרק הנ"ל בירמיהו, ירמיהו ל"א: ל'-ל"ג. דרך הברית הזו, כך נאמר לנו, יכתוב הקדוש ברוך הוא את תורתו על לבנו. זהו צעד נוסף מעבר לברית עם משה רבנו.

לסיכום, נוכחנו כי הקדוש ברוך הוא שופט אותנו באופן שווה והוגן, ושאנו נקצור את הגמול על כך בעולם הבא. או שנהיה בלעדיו לנצח, או שנהיה עמו לנצח. זה הדבר החשוב באמת. שנית, אנו רואים שמעשי הטרור הגדולים ביותר לא יכולים לעצור את תכלית הקדוש ברוך הוא להצילנו. ולבסוף, אנו רואים שאנו צריכים להגיב לנביאים שהוא שלח, כדי לחוות שחרור כמו בפסח ואף מעבר לכך.

האם יש מרפא כלשהו לסבל השואה?

כאשר אנו מדברים על רפואה, על מה אנו מדברים? איננו יכולים לשכתב את ההיסטוריה. למעשה, אלו מאתנו שחוו על בשרם את השפעות השואה, או אלה שהם ילדי ניצולים צריכים להעיד על מאורעות אלה.

עם זאת, טראומה מכל מקור שהוא יכולה לפעול עמוק בתוך הנפש שלנו, ולהשפיע על האופן בוא אנו פועלים ומגיבים בחברה לשארית חיינו. כאן הוא המקום בו יכול הקדוש ברוך הוא להביא לנו רפואה אמיתית. אנו מדברים כאן על העבר הרחוק, לכן, אנו זקוקים לעזרתו של אדון הזמן. הטראומה גם מעוותת את התפיסה שלנו את המציאות האובייקטיבית ואנו זקוקים גם לעזרת אדון האמת.

הקדוש ברוך הוא יכול לעזור לנו אם הקשר שלנו עמו משוקם. הוא יכול לעזור לנו לראות היכן היה בעת המאורעות הללו. הוא יכול לעזור לנו לראות את המציאות האובייקטיבית ולשחרר אותנו מבתי הכלא שמקיפים אותנו כתוצאה מהמאורעות. את כל זאת בא המשיח לעשות דֿ לשחרר אותנו ולשקם את הקשר שלנו עם הקדוש ברוך הוא.

( הקש כאן כדי לבחון כמה סיפורי חיים של אנשים אשר מצאו מרפא מהשפעות השואה ומשליטתן.)

האם ישנם לקחים שאנו יכולים ללמוד מן השואה?

ישנם לקחים רבים, ובחנו מספר רב באתר זה:

.1 קיים כוח אמיתי של רֶשע דֿ אויב כנגד הקדוש ברוך הוא, ששמו השטן.

.2 עצמתו של הקדוש ברוך הוא רבה יותר.

.3 הגברים והנשים אינם יכולים להתנגד ליצר הרע ולהשפעת השטן בכוחות עצמם. הגאווה בלבד היא הגורמת לנו לסבור אחרת.

4 בהתאם לכך, הכוח להתנגד לרֶשע יכול לבוא אך ורק מהקדוש ברוך הוא ומרוחו בחיינו (ראה לדוגמא יחזקאל ל"ו: כ"ה-כ"ז).

וְזָרַקְתִי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וטְהַרְתֶם מִכֹל טֻמְאוֹתֵיכֶם ומִכָל גִלולֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם: וְנָתַתִי לָכֶם לֵב חָדָש וְרוחַ חֲדָשָה אֶתֵן בְקִרְבְכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְשַרְכֶם וְנָתַתִי לָכֶם לֵב בָשָר: וְאֶת רוחִי אֶתֵן בְקִרְבְכֶם וְעָשִיתִי אֵת אֲשֶר בְחֻקַי תֵלֵכו ומִשְפָטַי תִשְמְרו וַעֲשִיתֶם:

.5 המשפט הוא אמיתי, אך הקדוש ברוך הוא מעכב אותו לזמן מה כדי לתת לנו את ההזדמנות לחזור בתשובה ולשוב אליו.

.6 העולם הבא הוא המקום בו יתממש המשפט הסופי. בעת ההיא לא תינתן עוד ההזדמנות לשנות. או שנהיה עם הקדוש ברוך הוא לנצח, או שלא נהיה אתו לנצח.

.7 הקדוש ברוך הוא יגלה עצמו לאלו המבקשים את פניו, ומתן הרפואה הוא חלק מכך (ראה לדוגמא, דברי הימים ב': ז' וירמיהו כ"ט: י"ג).

וְיִכָנְעו עַמִי אֲשֶר נִקְרָא שְמִי עֲלֵיהֶם וְיִתְפַלְלו וִיבַקְשו פָנַי וְיָשֻבו מִדַרְכֵיהֶם הָרָעִים וַאֲנִי אֶשְמַע מִן הַשָמַיִם וְאֶסְלַח לְחַטָאתָם וְאֶרְפָא אֶת אַרְצָם:

.8 ידיעת הקדוש ברוך הוא ורפואתו, כמו גם כוחו בחיינו להתגבר על היצר הרע ועל השטן אפשרית אך ורק בתנאיו שלו.

( הקש כאן כדי להגיב בפורום)

חזרה>>